Monday 4 August 2014

Jejak Dosa


Penulis: Nur Mayani

Muka surat: 220

Sinopsis: Hadi sudah bosan dengan hubungan Papa dan Mama yang berantakan. Menyendiri lebih baik. 

Kehadiran dua insan serentak, Putih dan Azman, menambah rencah hidup yang hampir bertitik. Seorang sering muncul dan sering juga hilang secara tiba-tiba. Seorang lagi sibuk mencari ibu  yang entah di mana.

Kemalangan terjatuh dari tangga memberikan Hadi kemampuan menyuluh kisah silam penuh noda. Lalu saban hari dia menjejak dosa-dosa silam penuh cerita dengan sebelah tangan yang punya kuasa luar biasa. Dia mengenali semula siapakah sebenarnya Papa dan Mama. Kemunculan Azman dan Putih juga dicari punca.

Mampukah Hadi menerima segala rahsia yang diketahui? Adakah dia mempunyai kekuatan, menurut JEJAK DOSA, langkah demi langkah?

*sinopsis diambil daripada roman.com.my

Ulasan saya: Gaya bahasanya yang jelas, mudah difahami, dan baik adalah sebab mengapa saya menyukai buku ini di samping jalan cerita yang segar dan unik. Saya cukup menyukai karakter Hadi. Tak pernah lagi saya baca novel Melayu yang berpewatakan sama seperti Hadi ini. Memang satu kelainan. Syabas buat penulis yang memiliki daya imaginasi yang tinggi dan berjaya mencipta watak hero yang lain daripada yang lain.

Cerita di dalam buku ini tidak terlalu kompleks, namun cukup untuk membuatkan diri ini berfikir tentang ragam manusia yang bermacam. Mulanya saya sangat membenci watak Dato' Muiz. Tapi tak sangka pula kisah hidupnya seperti itu. Watak Datin Lyanna juga kelihatan baik pada mula-mulanya, nampak seperti dia mangsa keadaan, sehinggalah ke pertengahan cerita, jeng jeng jeng. Watak Putih dan Azman pula, memang misteri terutamanya Putih. Saya ada firasat yang Putih itu bukan manusia namun saya tak terfikir pula dia ialah masa silam seseorang. Azman pula, saya benar-benar tak sangka... Namun pengakhiran cerita ini buat saya keliru. Adakah semua yang dialami Hadi ini cuma satu petanda yang pada masa hadapan, semua itu akan benar-benar terjadi?

Apapun, saya gembira dipertemukan dengan buku ini.

Bintang: 7/10

Sumber gambar: roman.com.my

No comments:

Post a Comment