Sunday 3 August 2014

Membaca: Suka atau Terpaksa?

Kebelakangan ini, saya menyedari yang saya kurang gembira ketika membaca buku.

Bila saya fikirkan kembali punca kepada ketidakgembiraan tersebut, saya mendapati yang ia berpunca daripada pemikiran saya sendiri.

Dalam entri yang sebelum ini saya ada memberitahu yang tahun 2014 ini, matlamat saya ialah untuk membaca 40 buah buku dalam setahun. Setakat ini, saya telah pun membaca 27 buah buku. Saya perlu membaca 13 buah buku lagi untuk mencapai sasaran saya. Namun, seperti yang saya katakan sebentar tadi, saya langsung tidak gembira ketika membaca buku. Saya perasan keadaan ini sudah berlanjutan hampir dua bulan. Saya benar-benar tidak menikmati buku yang saya baca. 

Saya tahu mengapa ini berlaku.

Saya terlalu obses ingin menghabiskan pembacaan saya secepat mungkin agar saya boleh menandakan buku itu sebagai 'Read' di Goodreads. Saya memaksa diri untuk membaca buku walaupun hati saya tidak mahu membaca buku. Dalam kepala saya, kata-kata ini sentiasa berputar, "Kena habiskan baca buku." "Jangan baca artikel di internet, kena baca buku", dan banyak lagi. Situasi dan tekanan ini membuatkan membaca yang dahulunya merupakan salah satu hobi dan salah satu cara untuk saya merehatkan diri, bertukar menjadi bebanan dan tugas yang perlu dilakukan. Ini membuatkan saya tertekan dan menjadi pembaca yang tidak membaca untuk menikmati jalan cerita, namun membaca untuk menamatkan buku.

Setelah berfikir, saya mengambil keputusan untuk menamatkan Reading Challenge saya di Goodreads. Saya mengaku yang Reading Challenge ialah sesuatu yang sangat baik untuk memotivasikan kita untuk membaca lebih banyak buku. Namun saya rasa ia sudah tidak berapa sesuai untuk orang seperti saya. Saya ingin membaca dengan bebas seperti dahulu.

Memikirkan yang saya akan men'delete' Reading Challenge saya membuat saya rasa ingin menangis.


Ia perlu dilakukan. Saya mungkin rasa sedih sekarang. Namun dalam jangka masa panjang, ia baik untuk kesihatan mental saya.



Untuk memudahkan saya mengetahui berapa banyak buku yang saya baca tahun ini, saya meletakkan buku-buku yang saya baca dalam Shelf  malaysia-membaca-2014.

Tiba-tiba saya rasa gembira dan lega.

Jangan tanya, saya juga tak tahu kenapa saya masukkan gambar ini.

Sebelum saya menamatkan entri kali ini, saya ingin berkongsi salah satu daripada petikan kegemaran saya.

"No. I can survive well enough on my own— if given the proper reading material."- Sarah J. Maas, Throne of Glass

Sumber gambar: http://en.wikipedia.org/wiki/Lugia

No comments:

Post a Comment