Thursday 27 November 2014

Buku Bulan Ini: November



Seperti biasa, setiap bulan saya akan membeli beberapa buah buku untuk dibaca (dalam masa yang sama, saya juga mengurangkan lagi duit poket saya).

 Saya membeli dua komik dan 8 buah novel daripada MPH. MPH sememangnya kedai buku kegemaran saya.
 
 
Satu-satunya novel Bahasa Inggeris yang saya beli bulan ini ialah Afterworlds oleh Scott Westerfeld.


Saya perasan yang kebelakangan ini saya kerap membeli novel bahasa Melayu. Mungkin kerana sudah agak lama saya tidak terus-terusan membaca buku Bahasa Melayu menyebabkan saya jatuh cinta kembali pada novel Melayu. Biasanya saya hanya akan membaca novel Inggeris genre Young Adult sahaja.

Pembacaan saya sekarang juga lebih bervariasi. Jika dahulu saya cuma membaca novel Melayu genre seram, misteri dan triler, sekarang saya baca novel Melayu bertemakan peperangan dan kehidupan. Mungkin saya tidak dapat katakan yang novel ini 100% ditulis dalam Melayu kerana novel yang saya sedang baca sekarang ini, 'Gadis kecil di Pinggir Gaza', penulisnya berasal dari Indonesia. Ia juga sama seperti novel yang saya baca sebelum ini yang bertajuk 'Bukan Kerana Allah Aku Jadi Pengganas'. Penulis novel tersebut turut berasal dari Indonesia. Saya sangat menggemari kedua-dua novel ini. Jalan cerita yang bertemakan kehidupan manusia diolah dengan penuh perasaan dan ketelitian. Saya sudah mengulas novel Bukan Kerana Allah Aku Jadi Pengganas. Ulasan itu boleh dibaca di sini. Kedua-dua novel ini dialih bahasa daripada Indonesia ke Bahasa Melayu. Ya, saya rekomenkan anda membaca kedua-dua novel ini.

Hohoho.

Seperti yang anda lihat, saya membeli komik siri Candy keluaran Gempak Starz. Saya sangat menyukai siri ini kerana ia bukan sahaja siri yang baik untuk mendidik kanak-kanak, ia juga memiliki watak-watak yang bermacam ragam dan dalam setiap buku, watak-watak tersebut akan bekerjasama menangani masalah kehidupan seharian mereka contohnya masalah persahabatan, ketagihan teknologi, fesyen, kesihatan dan banyak lagi. Ada 3 watak utama di dalam siri ini; Joni, Mia, dan Emilia. Joni seorang yang agak tomboy  dan ceria, Mia seorang yang pemalu dan baik hati, manakala Emilia pula seorang yang rasional dan agak tegas.

Selain daripada siri Candy, saya turut meminati siri Ten Ten. Komik 'Memupuk Kecekapan Kewangan' ialah komik siri Ten Ten kegemaran saya. Saya memiliki 2 komik tajuk ini. Bunyinya agak aneh tapi, jika saya suka membaca sesuatu buku itu, saya akan membeli 2 buku yang sama kerana saya tahu saya akan membacanya berkali-kali. Satu buku untuk diletakkan di atas rak utama manakala yang satu lagi akan diletakkan berhampiran katil saya agar mudah dicapai untuk dibaca bila-bila masa. Oleh itu, jika anda masuk ke dalam bilik saya, anda pasti akan menjumpai 2 atau 3 buah buku yang sama untuk beberapa judul buku.

Saya memiliki 2 salinan novel Throne of Glass, Crown of Midnight, Heir of Fire, The Fault in Our Stars, The Diary of A Young Girl, Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (saya terbeli dua di mphonline.com), Daughter of Smoke and Bone (beli 2 kerana cover yang pertama tak match dengan cover buku kedua: Days of Blood and Starlight), dan The Screaming Staircase (beli 2 kerana cover yang pertama tak match dengan cover buku kedua: The Whispering Skull). Saya memiliki 3 salinan novel The Asssassin's Blade.

Untuk komik/manga pula, saya memiliki 2 salinan Memupuk Kecekapan Kewangan, Le Gardenie, Le Gardenie: Foolish Fruits, The Fishes, Next Station, Bleach: Volume 3, dan Bleach: Volume 5. Saya memiliki 3 salinan komik SNAP oleh Xanseviera kerana dia pelukis komik Malaysia kegemaran saya dan saya cukup menyukai grafik komik ini (Saya sayang kak Xan!).

Akhir kata, jika anda ada komik/manga/novel yang anda mahu rekomenkan pada saya, tinggalkan komen pada ruangan komen di bawah sini.

Terima kasih!

-Farhanah Atiqah

No comments:

Post a Comment